Mat & dumping!


Jag är helt besatt av vissa maträtter, inte för ätandets skulle UTAN för det är så jäkla gott.

Här är 2 av rätterna.

Ungsbakad potatis med morötter, paprika, palsternacka, lök
 & övriga rotfrukter



tillsammans med wokgrönsker (ÄLSKAR) endera med lax el tonfisk som jag sedan klickar ut  
Arlas nya smaksatta creme f/karljohan,timjan & citron
eller den med getost,honung & rosmarin.
Detta gratineras i ugnen en liten stund och gottar ihop sig!




Smakens, smakskens!!

:)
  

Ser fram emot att få äta det här igen fast jag vet att det kommer ta lång tid tills denna måltid.
Man kanske kommer tok dumpa då man för första gången efter operationen käkar detta igen.


Vad är dumping då för er som inte vet, jo: 

Dumping är ett symtom som uppstår då man överbelastar tarmen med glukos (socker).
Hos personer med intakt funktion av nedre magmunnen portineras maginnehållet ut i tarmen i små
mängder i taget, då kan inte dumping uppstå.
Hos GBP opererade ramlar hela den intagna födan omedelbart in i tunntarmen.
Detta innebär att man får en hög lokal glykoskoncetration & dumping uppstår.

Dumping karakteriseras av en känsla av matthet, hjärtklappning & ibland kallsvettning.
Ofta måste patienten gå och lägga sig en stund och symptomen försvinner då på ca 10-15 min.
Detta kan låta ganska beskedligt, men i praktien upplever dock många patienter detta som mycket obehagligt.
Så pass att de flesta väljer att avstå från sötsaker.

*

M



Kommentarer
Postat av: fröken fetto

Å vilka härliga maträtter!

idag har jag syndat med en matsked minikeso och tonfisk, men det gör ju varken till eller från på vågen direkt, så det gör inget!

å vad spännande, bara 2 dagar kvar! lyckliga du! snart är dietsoppa ett minne blott!



KRAM

2010-09-25 @ 18:51:31
URL: http://frokenfetto.bloggplatsen.se
Postat av: Livet Nu & Efter Min GASTRIC BYPASS

Besök www.tantkim.blogg.se. Hon hjälper dej med design tänker jag. Hon tar emot beställningar eller gratis design. (ej personliga).

2010-09-25 @ 22:16:24
URL: http://forvandling.blogg.se/
Postat av: Annelie

Igår så fick jag för mej att käka jordnötsringar(så otroligt dumt och korkat och onödigt!)

TOKDUMPADE!

Bra för då ska jag förhoppningsvis inte bli sugen på att äta det nåmer ;-)

Lycka till med din op!

Kram

Annelie

2010-09-26 @ 10:50:13
URL: http://hummlis.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Såg du hade problem att kommentera Imsans blogg. Provade kommentera & det gick iväg...

Valde namn/webbandress & då funkade det.



Vilken webbläsare använde du? ibland kan IE "bråka" lite med blogspot



Du får gärna öka teckenstorleken i din text, är lite jobbigt att läsa då du har teckensnitt med klacka & dessutom centrerad text, men jag återkommer iaf =)

2010-09-26 @ 11:49:19
URL: http://www.lottaskrypin.se
Postat av: Imsavimsa

Hej.

Såg hos fröken fetto att du hade hälsat på hos mig :). Men att du inte kunde kommentera. Jag hade gjort någon ändring som inte var på rätt ställe (vad tror du att jag kallar mig för Imsavimsa för hihi) men nu tror jag att jag gjort rätt :). Är ny på bloggningens värld, har bara hållit på med hemsidor egentligen. Men tack för ditt besök :).

Ser att du också älskar ugnsbakade rotfrukter, precis som jag. Ååh vad jag blev sugen på det nu. Men det får bli sen, efter op.

Lycka till med din op imorgon :). Håller tummarna :).

Kram Imsavimsa

2010-09-26 @ 12:24:03
URL: http://imsavimsas.blogspot.com
Postat av: Malin

TACK till er ALLA! Har svarat er på era respektive bloggar. / Malin ;)

2010-09-26 @ 13:45:54
URL: http://malladelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback