Inskrivning inför min op!






Är nyss hemkommen från inskrivningen på Nyk.lasarett på inskrivning inför min operation.
När jag fick pappret på att jag skulle in idag på inskrivning så tänkte jag men för i helvete vad skall jag in nu för det räcker väl med att jag kommer dit på måndag när självaste operationen skall gå av stapeln. 
Men jag kan säga att hela proceduren/rutinen idag var en mycket positiv upplevelse m.m,  för detta måste jag ge Nyk.lasarett en stor eloge för. Äntligen något som är genomtänkt från detta lasarett.
(har tyvärr 2 andra operationer från detta lasarett som ICKE är positiva!!)

Nu har jag liksom fått kontroll på vad det är som händer, jag har fått ställa mina frågor, fått svar på de prover som togs förrra veckan + EKG på min v.central & fått information från olika personer inför vad som komma skall osv. 

Det började med att jag gick till kirurgmottagningen kl 11.15 och anmälde mig, därifrån till en mycket trevlig sjukgymnast som gav mig information och en broschyr på vad jag skall tänka på efter op och instruktioner. 

Det är mycket viktigt att röra på sig så fort man bara kan och att man gör både övningar med ben/fötter för blodcirkulationen och även göra andningsövningar. 
Hon berättade oxå att man inte får börja träna förens 6-8 veckor efter op men det gick alldels utmärkt med promenader.
Tur är ju det då jag har en liten hund som måste ut. :) 
Man skulle INTE ha för bråttom med att börja träna och man skulle tänka förnuftigt.


Från henne upp till avdelning 11 för att träffa en inskrivningssköterska efter en stunds väntande i dagrummet, en läkare och till sist en narkosläkare.

Inskrivningssköterskan informerade, tog mått och vikt (ännu en gång) och gav mig papper.
Här fick jag veta att jag kommer ligga inne i upp till 3 dgr om allt funkar som det ska.
Allt hänger ju på den mängd flytade vätska jag får i mig och bör ha i mig, även oxå operationen i sig har gått bra.
Blir det tex så att det blir en öppen kirurgi av ngn anledning & det ev tillstöter några komplikationer så får man ligga inne längre.
 
Här kännde jag direkt att hur fan ska jag klara mig utan min hund i 3 dgr, herregud så jag kommer sakna henne.
Trodde nog man fick gå hem efter typ 1-2 nätter.
Men men jag följer givevis de regler osv som finns och det är ju för min skull som patient som de finns vilket jag är jätte tacksamm över. 



När insk.sköterskan var klar så ut i väntrummet igen och väntan,väntan, vänta. 
(fast det vara bara bra för då han man gå igenom i sin skalle allt en gång till osv) :) 

 Sedan kom läkaren från avdelningen kirurgen och ropade upp mig.
Med henne så gick vi igenom mina provsvar från förra veckan osv.
Hon ställde även frågor till mig som var vettiga och jag fick även fråga henne om det var något jag undrade över.
Kändes bra att få kontroll över de prover och EKG som tagits som den kontrollbehovs människa jag är. :)

Ut i väntrummet igen för att till sist träffa narkosläkaren som ska få mig att sova gott.

Han var mycket noga med att skriva om de önskemål osv jag har och även fick jag berätta om jag hade några andra tankar/känslor. Det kändes mycket trygg att få träffa honom kan jag tala om. Han kändes trygg och rutinerad.  

Sen fick jag gå hem.

Det enda jag faktiskt saknade idag var att få träffa självaste överläkaren som skall göra ingreppet på mig, alltså kirurgen.
Men det finns det nog inte tid och resurser för tror jag. Det hade varit tryggt för mig att få ha träffat han.
Jag trodde jag skulle få det men så var ej fallet utan den läkaren som jag träffade vara bara från kirurgen. 

Kan tycka det är lite konstigt att dom har liksom en läkare från kirurgen som är något slags sände bud istället för den riktiga kirurgen. Den här "sände"buds läkaren skall inte ens vara med på självaste operationen.
Men men så var det och är det inte mkt jag kan göra något åt. 
 
Det är nu 5 dgr kvar tills min operation.

Jag är spänd men lycklig!

LOVE
M



Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej o Tack för ditt inlägg jodu den tån är riktigt öm den....läkaren som kolla på den idag sa som så ojoj den va blå den...ingenting görs åt detta det blir bättre om några dagr sa han...jojo...jag vet men NU gör det ont så värktabletter fick o dessa ska jag nog ta ut i morgon har för natten hemma i alla fall.

Så till din inskrivning, den var ju väldigt bra ska bli kul o se hur min blir.....

Jag önskar dig all lycka till på måndag. Vad sa dom om det där med flytande kost före operationen då?

Ha en fortsatt bra vecka vi höres hoppas jag.

// Ewa

2010-09-21 @ 22:32:19
URL: http://www.mittdagligaliv58.blogspot.com
Postat av: Viola Vamp

Exciting! Fast hmm, det är nog inte bara en läkare som ska utföra din operation. När jag opererade min mjälte var det värsta gänget inne i salen. Trodde de andra var sköterskor, men icke, visade det sig. Så "budet" kommer säkert också att närvara. :)



KRAM på dig!

2010-09-21 @ 22:45:45
URL: http://violavamp.webblogg.se/
Postat av: Lena

Skönt att få svar på alla frågor innan. När jag åkte till Tyskland för min op. så hade jag inte ens pratat med en läkare eller någon där. Allt sånt sköttes dagen innan op. Mycket frågor, men allt gick ju bra ändå! Tack för kommentarerna inne på min blogg, jag har följt dig sedan du skrev senast men visst missat att skriva något själv... trodde jag hade gjort det... Lycka till!!

2010-09-22 @ 07:12:35
URL: http://zitalena.blogspot.com
Postat av: Annika

oooh så spännande!! NU börjar det verkligen dra ihop sig..ditt nya liv har redan börjat nu :) kram kram

2010-09-22 @ 09:41:20
URL: http://motettlivihogklackat.blogg.se/
Postat av: JD - Gastric Bypass opererad

oh snart snart, spännande :) kommer gå kalasbra!

2010-09-22 @ 16:53:43
URL: http://josdil.blogg.se/
Postat av: Malin

Ewa-> TACK! Ang det flytande kosten innan så om jag skall vara ärlig så glömde jag helt bort det i alla mina andra frågor och all information o människor jag träffade så när jag läste ditt inlägg nu ang detta så direkt att va fan ja glömde ju fråga det.MEN...ja ska tänka på att fråga detta på måndag för jag tycker att det är konstigt att vissa måste göra detta o andra inte. Återkommer med svar ang detta så fort jag vet mera. :)

Må gott och kram på rej! :)/Malin



VV-> Ja detta är mkt mkt exciting kan jag tala om och nu närmar det sig som tusan :) Ja det brukar vara värsta folksamlingen i salen när man opereras. :) Man känner sig ganska liten och underlägsen när man ligger där, helt blottad. När tog du bort mjälten? KRAMAR



Lena-> Ja det var jätte skönt att få svar på det jag funderat på innan plus det andra som kom fram osv som jag inte tänkt på el vetat om. Kan förstå att det var helt annorlunda med att åka till Tyskland. Tack för ditt lycka till!! Kram



Annika-> Ja nu jäklar börjar det dra ihop sig... huj huj huj o hurra hurra hurra :) Kramar



JD-> ja det hoppas jag det kommer göra, håll tummarna :)

2010-09-22 @ 19:53:03
URL: http://malladelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback