Att vara en tjockis!



Nu har det gått snart 5 dagar sedan jag fick the magic envelope och operationen och mitt nya liv börjar snart.  

Det är många känslor & tankar.

När jag idag cyklade förbi H&M ´s skyltfönster så var hela fönstret fullt av ûber snygga kläder.
 
Där hängde inte ett enda fullt plagg och min första tanke var att fan om några månader kanske rent av veckor efter min opeation (jag vet ju inte hur fort kilona kommer rasa av just mig) så kommer jag kunna glädjas åt att gå och titta på kläder i butiker och känna att det är något jag tycker är kul för en gångs skull.

Att kunna köpa kläder i normal storlek, kommer nog tom gråta av självaste känslan första gången jag gör det.

Inte behöva gå omkring på special avdelningarna för tjockisarnas kläder eller leta stora storlekar som ev. kan passa på de andra avdelningarna. Jag kommer tom kunna fixa att gå in ett provrum.

 Jag behöver inte längre leta i klädkatalogerna som kommer i brevlådan el finns på nätet och behöva leta efter storklekar som passar mig.

Jag behöver inte sitta och irritera ihjäl mig på att modet som finns för oss tjockisar inte alls är snyggt designat.
 
Har alltid tyckt att designen på tjockis kläderna sticker ut en hel del och som uppgjort liksom från början av att de ska se speciella ut.
Vi har liksom inget behov av att sticka ut mera än vad vi redan gör.
Alltså kläderna är helt enkelt konstiga, enligt mitt tycke iallafall. ´

 Behöver verkligen inte känna mig deprimerad av detta längre, behöver inte känna mig utittad eller känna mig som om jag är mindre värd bara för att jag väger det jag gör.

Jag slipper få konstiga blickar och annorlunda behandling av folk tex i affärer, vårdcentralen, samhället etc. 
(Detta skall jag vid ett annat tillfälle göra ett blogg i
nlägg om för det är värt att ta upp och debatteras om anser jag)

För skillnad i sammhället är det på tjocka vs.smala det kan ingen någonsin säga något om till mig!!!

Så är det och tyvärr så tror jag det alltid kommer vara så, vilket gör mig vansinnigt förbannad.
Det tycks och tänks alldeles för mkt om saker och ting här i Sverige, nu pratar jag inte bara om tjockisar/smalisar utan det finns även så mkt annat som folk har åsikter och och lägger sig i. 

Klart man får ha åsikter och olikheter kommer det oxå alltid att finnas men någon jävla måtta får det allt lov att finnas.
Dessutom skulle det behövas mera humanitet & empati i samhället!!! 

*

Jag har ALDRIG accepterat min vikt, jag har alltid kännt mig annorlunda tack vare den.

Jag har alltid velat gå ner i vikt, bli smal, få känna mig kvinnlig och sexig.
Viljan har jag faktiskt haft där många ggr.

*
 
Som litet barn var jag inte smal men jag var inte tjock heller men började vid ca 6-7 års ålder bli knubbig.
Detta genom att jag dels av gener på min mors sida och även för att både min mor och mormor lagade GOD mat åt mig. De tillhörde de personerna som njöt av livet med god mat osv, inget ont i detta men så var det liksom då.

Min mormor var hemma fru och passade mig om dagarna då min mor jobbade, gick inte på dagis och när jag börjde i förskolan/skolan så gick jag heller inte på fritids utan var hos min mormor och morfar.
Var ett sånt där bortskämt barn som alltid fick vad jag ville ha och det jag pekade på. :)
De ville ju bara väl.

Däremot i tonåren så var jag smal men då jag väntade min son vid 18 års ålder så la jag på mig 30 kilo!
Dessa kilon plus de släkt gener med övervikt som finns i vår släkt har varit jätte svåra att få bort.
Det finns ju även andra orsaker av att jag har gått upp och ner i vikt och att jag har misslyckats. Jag har tidigare käkat mediciner som jag gått upp mycket i vikt av jag plus att jag har dövat ångest med godis/mat.

Gudarna skall veta att jag har försökt som en tok att få bort dom mina extra kilon!
 
Jag har sedan dess alltid bantat och bantat, visst .... jag har lyckats gå ner upp till 15 kilo med diverse dieter/tabletter/träning men efter en tid gått upp dom igen. 
Jojo bantning all my life!
Uäääk!
 
Jag har verkligen prövat allt, jag går ner max 15 kilo och sedan står still där, inget jävla skit händer mera.
Tillslut tröttnar jag och går upp igen.  
Och visst....det finns dom som tycker att man får skylla sig själv och man har eget ansvar ang detta osv och klart som fan att jag har det. Håller med er som fan, klart det är mitt eget ansvar att få ett långt och hälsosamt liv plus att banta bort min övervikt.
Det kommer jag aldrig någonsin förneka.

Jag har helt enkelt misslyckats med att ta mitt eget ansvar full ut ang detta. ÄVEN SOLEN HAR FLÄCKAR!!!!

Så när jag nu hade chansen att en gång för alla göra något åt denna jävla övervikt genom en GBP operation
ja då var valet lätt för mig.

Självklart tog jag chansen!

Framför allt för min egen skull för jag viker mig aldrig mera nedåt igen, aldrig mera!!

Jag gör det oxå för min son/familjs skull och för framtida barnbarn, jag vill ju vara med i livet så långt jag kan och det har jag väl ändå rätt till även om jag valt att vara en tjockis, eller?!


Så till dig som tycker det är här ett kvick fix och till dig som tycker det är för djävligt att jag belastar dina skatte pengar till en sådan här opeation -

 SCREW YOU AND FUCK OFF!!


*

//


Malin - free like a bird



Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej igen, Håller fullständigt med dig i det du skriver....Det ska bli så j....a skönt att få kolla in normala storlekar. Kanske redan till jul eller till sommaren 2011.....

Trevlig helg.

// ewa

2010-09-17 @ 20:52:29
URL: http://www.mittdagligaliv58.blogspot.com
Postat av: U

Jag är glad om ngr av mina skattepengar kommer till att hjälpa andra till ett längre liv, för visst älskar vi väl alla just livet? Önskar dig all lycka min söta vän (funderat själv ibland på att kapa bort ngn decimeter på benen bara för att man blir så särbehandlad när man inte ser ut som normen)

2010-09-17 @ 21:17:16
Postat av: JD - Gastric Bypass opererad

håller med! ska bli så kul med kläder.

kommer ta ett tag för mig dock.

jag går inte ner tillräckligt fort tycker jag!!

2010-09-17 @ 21:28:15
URL: http://josdil.blogg.se/
Postat av: Viola Vamp

Heja dig!!

2010-09-18 @ 11:21:16
URL: http://violavamp.webblogg.se/
Postat av: Ka

Jag önskar dig all lycka med nya kläder. Det går rätt fort i början ,har vänner som gjort denna op. Jag vill också göra den men anses inte vara alls akut. Då har jag ändå 30 kilos övervikt:(. Så lite lite avis tihii är jag på de som får igenom den! Jag har med hela livet lidit av att behöva leta i strlk 50-52. Vissa byxor 46 då jag e smalare nedtill men fy fan vilka fula plagg det finns!!!

Love o stor lycka till dessa dagar innan nu att tänka fina tankar! Kram

2010-09-18 @ 16:03:31
URL: http://www.hanky.se/excessive
Postat av: Lena

Hej! Tack för kommentaren på min blogg. Svarar på detta inlägget även om det inte är det senaste. Brukar svara på kommentarerna i min egen blogg, men du är ju "ny" så jag svarar hos dig. Det går bra för mig, fast det går långsamt. Jag har "bara" gått ner 19 kg sedan jag började pulvra den 8 maj. Opererades 2 juni, och sedan dess är det väl 13 kg som försvunnit, så fort går det inte. Nu brukar jag ligga på 0,5 kg/vecka. Vi snackar inte Beach 2011 utan snarare 2012... Men jag MÅR BRA. Jag går och lägger mig på kvällarna och har inte dåligt samvete för att jag ätit fel. Tyvärr är min kropp behäftad med väldigt många skador, har opererat min vänstra armbåga 8 ggr, har musaxel i höger axel, skadade vänster fot för 7 år sen och den blir inte bra och så nu kämpar jag med en muskel i höften som är för kort. På grund av detta kan jag inte träna något annat än simning och våtväst. Just nu är jag snorförkyld så det blir inget av med det denna veckan heller... Fråga gärna om du har frågor, men som sagt, läs svaren bland kommentarerna i min blogg. Eller maila om du vill. Kram och lycka till!

2010-09-19 @ 21:14:18
URL: http://zitalena.blogspot.com
Postat av: Malin

Ewa-> Vi satsar på ny kläder fram till jul och framför allt sommaren 2011!!! Hoppas din helg varit bra. :))



U-> Tack för din kommentar och vi älskar livet!! :) Och TACK för du är en sådan fin vän! ♥



JD-> En del går ju ner fortare än andra men man skall inte hänga läpp för det tycker jag utan det är att kämpa vidare. Det kan ju faktistk vara positivt med att det går sakta men säkert nedåt.



VV-> Japp heja mig! Tack för din kommentar.Alltid lika kul med besök av dig. :)



Ka-> TACK! Stå på dig gentemot sjukvården och kämpa för att få en sådan här operation även du!!



Lena-> Tack för lycka till:et och besök på min blogg. Oj vad många besvär du har, önksade att du inte hade behövt ha sådana motgångar. Och massa krya på dig. Själv hoppas jag på att hålla mig ifrån höst förkylningen som är på framfart då jag är livrädd för att bli sjuk nu när opertione är så nära. För vissa tar det tydligen längre tid och för vissa rinner det bara av kilo veckan på vecka. Jag ställer in mig på att ligga mitt emellan så blir det nog bra, får ja hoppas. :)





2010-09-19 @ 22:11:54
URL: http://malladelicious.blogg.se/
Postat av: Annika

word!! thihi Ditt liv kommer att förändras massor! Det är bara att gratulera :) kram kram kram kram

2010-09-20 @ 08:25:22
URL: http://motettlivihogklackat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback