STORT HUVUDBRY INFÖR MIN PURÉ FÖDA!

Snälla kan ni hjälpa mig?




Har stort stort huvudbry (jag gnäller INTE) inför min kommande puré föda som startar nu på Torsdag.
Då har jag gjort 2 veckor av flytande.

Tycker det här känns jätte svårt och med tanke på hur bra det gått på snart dessa 2 veckor så vill jag fortsätta i samma anda. Jag har tom börjat fundera i dom banorna att jag skall fortsätta 1 v till med flytande för att just skjuta upp det här med purén. Men det är väl kanske inte så smart idé, det fattar jag ju själv. :) 

Dels är jag livrädd för att dumpa och det andra är att jag är helt nollställd i huvet vad som gäller vad för puré föda man skall laga.

Ska jag bara leva på potatismos i 2-3 veckor?



Alltså enligt det schema ja skall följa SE HÄR (scrolla ner till puré kosten/födan) så ska jag ju få i mig potatismos både lunch och till middag.
Det kommer ju växa potatismos ut ur öronen på mig.
Va fan ska jag variera med?

Känner mig helt lost in space på det här med puré födan.
Kanske inte så svårt för er som läser osv men för mig har jag redan kört fast innan jag ens har startat.

Vill ju oxå att det skall vara relativt lätt att tillaga maten samtidigt som det skall innehålla all näring.
En del har sagt åt mig att ta barnmatsburkar för där innehåller det allt som man behöver men hur lätt är det
när man inte ens gillar barnmat.
Det bara kväljer mig av bara tanken, då skulle jag hellre sörpla nutrilett i 3 veckor till.
Då förstår ni att jag verkligen har problem va?! :) 





LOVE
M





Kommentarer
Postat av: JD - Gastric Bypass opererad

självklart får du inte fortsätta med flytande!

men du kan ju göra mera matiga soppor med potatis?

eller potatis i största allmänhet, klyftpotatis? det är mjukt, det åt jag någon gång. Och moskroketter? :)

tugga noga bara så blir det ju purégott :)



tack så mycket :D

2010-10-10 @ 15:44:55
URL: http://josdil.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hejsan!!

Tror du kommer klara det med pure/mosat galant. . det får ta sin tid och man tuggar och tuggar och tuggar så går det. . =) Man får testa sig fram hela tiden.. =) Potatis går med det mesta, bara att mosa och makaroner är oxå lätt tuggat..=)



Tack är riktigt stolt..=) känns toppen..=)

Hoppas din vecka blir kanon..=) kikar in titt som tätt..;)



kramar

2010-10-10 @ 15:48:47
URL: http://junitjejen86.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag åt inte potatismos en endaste gång. Lite jobbigt när man bor själv att hålla på och laga mat hela tiden. jag kokade några potatisar åt gången och sen när det var dags att äta tog jag en lagom stor, eller en delad. Den värmde jag i mikron och sen mosade jag den med lite matyoghurt (laktosfri) och sambal oelek och ajvar relish. Älskar stark mat. Till detta åt jag köttbullar (mosade), köttfärsbiff (mosad) eller tacofärs. Någon gång åt jag fisk, men det var mest färs. Lite grönsaker slank ner också. Det behöver inte vara så avancerat. Jag var också väldigt nervös innan jag skulle börja med puré, det tog liksom emot att äta. Men bara efter en dag eller så hade det släppt. Varmrökt lax är jättegott med yoghurtpotatis till. rekommenderas! Kram

2010-10-10 @ 15:55:59
URL: http://zitalena.blogspot.com
Postat av: Malin

JD-> Jo matigare soppor kan man ju fortsätta med förståss. De har du la rätt i. :) Ska pröva med egen gjorda potatisklyftor. :)



JOHANNA-> Ja man får ju göra det...testa o testa :) Ska köpa hem makaroner. :) Tack! Kram te dig



LENA-> :) Ja jag bor ju själv så det blir ju lätt ganska tradigt o laga mat till sig själv men men... Fan va bra ide o mosa den me dlite matyoghurt o blanda ut den så där...bra tips, tack!

Ska göra köttbiff, köttbullar, tacofärs i förväg nu o frysa in så e det ju bara att ta upp. Varmröktalaxen me yoghurt potatis lät gött. Mums...nu blir ja sugen på lax. ::) Kram

2010-10-10 @ 19:46:51
URL: http://malladelicious.blogg.se/
Postat av: Lena

Angående makaroner, köp fullkorn. Du skall undvika vit pasta och vitt ris i framtiden. Äter fullkornspasta nu till nästan allt. Mums. Hatar potatis egentligen, hade väl ätit det 2 ggr/år sedan jag flyttade hemifrån för 25 år sen. 2 ggr/dag under puréperioden och nu kommer det att dröja ett bra tag tills nästa gång :) Angående tacofärs så har jag alltid det färdigt i frysen, skitgott med bara en sallad och lite salsa (gör egen grönsaksröra) sen när du kan äta grönsallad. Eller bara ihop med lite pasta och matyoghurt. Finns mycket man kan göra. Kram

2010-10-10 @ 19:59:51
URL: http://zitalena.blogspot.com
Postat av: Erika - Gastric Bypass Operation 27:e Okt.

Tack Malin!



Hoppas du fixar detta med maten nu. Det längtar jag till! Kunna få äta mos, makaroner, potatis, köttfärs, korv, koka morötter osv. :) TUGGA TUGGA :)



Kramar

2010-10-10 @ 21:21:46
URL: http://forvandling.blogg.se/
Postat av: Imsavimsa

Hihihi, Malin, man behöver inte göra potatismos av potatisen bara för att den skall vara mosad ;). Jag tycker mycket om lax o plattfisk så jag tänker köra med det en del tror jag. In i ugnen med kryddor el häll på lite buljong o matlagningsvin, på med folie o kör det i 125 grader. Tar ju inte så lång stund för ett par filéer. Red av skyn, blir jättegod sås, o man behöver ju inte ha grädde i utan red med mjölk o lite mjöl. Mosa potatisen med sås. Ha lite grönsaker till. Till exempel :).

Kram Imsavimsa

2010-10-10 @ 22:24:04
URL: http://imsavimsas.blogspot.com
Postat av: Annika

hoppas det går bra med purestadiet, jag tvivlar inte :) Det var såå gott att få mat med konsistens i munnen :) Och förresten så kan jag glädka dig med att barnmat INTE rekommenderas av mina dietister iallafall, på tok för lite protein i för oss :) Men jAG brukar ha ngn burk hemma för lata dagar för jag gillar det :)

2010-10-13 @ 06:51:20
URL: http://motettlivihogklackat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback